Nie wiesz dlaczego Twój miks nie brzmi jak światowe produkcje? Sprawdź jak robią to najlepsi!
2010-03-03
Nie da się ukryć, że miks jest jednym z ważniejszych etapów produkcji muzycznej. W skład miksu wchodzą m.in. takie czynności, jak: ustawianie poziomów głośności oraz proporcji poszczególnych instrumentów, rozplanowanie instrumentów w przestrzeni, nakładanie na ścieżki odpowiednich efektów... Trzeba również pamiętać, aby nie przesadzić z żadną z nich, gdyż może to popsuć cały efekt, który udało się wypracować.
Wszystkie te zabiegi pochłaniają naprawdę dużą ilość czasu. Aby zaoszczędzić Wam godzin poszukiwań odpowiednich proporcji i ustawień, zamieściliśmy "gotowca". Opierając się na nim i modyfikując go nieco wg własnych upodobań, z pewnością wypracujecie brzmienie, które Was usatysfakcjonuje. Poniżej zamieszczone zostały podstawowe elementy miksu.
Sześć elementów miksu:
- Równowaga - Zależność miedzy poziomami głośności poszczególnych instrumentów
- Pasmo - wszystkie częstotliwości prawidłowo reprezentowane
- Panorama - rozplanowanie instrumentów w przestrzeni
- Przestrzeń - dodanie efektu
- Dynamika - kontrola głośności poszczególnych instrumentów
- Coś ekstra - spowodowanie, aby miks brzmiał oryginalnie
Magiczne częstotliwości:
Pasmo |
Charakterystyka |
20-100 Hz | Ociepla brzmienie |
100-200 Hz | Zamula brzmienie niektórych instrumentów, ale dodaje pełni innym |
350-400 Hz | Brzmienie "kartonowe" |
750- 800 Hz | Dodaje głębi i "ciała" |
1-2 kHz | Dodaje ataku niektórym instrumentom, ale u części powoduje nosowe brzmienie |
2-5 kHz | Zwiększa prezencję instrumentów |
5-8 kHz | Brzmi szorstko na niektórych instrumentach |
8 kHz i więcej | Dodaje powietrza i rozjaśnia niektóre instrumenty |
Skuteczna korekcja:
Typ dźwięku | Podciąć | Podbić |
Wokal | 200-250 Hz, 7,5-10 kHz | 150 Hz, 5kHz, 10 kHz |
Gitara elektryczna | 100 Hz | 120-250 Hz, 2,5- 4 kHz, 5 kHz |
Gitara akustyczna | 80 Hz, 800-1000 Hz | 150-250 Hz, 3-5 kHz, 7 kHz |
Bas | 200-300 Hz | 100-200 Hz, 500 Hz-1 kHz, 2.5-5 kHz |
Stopa | 100-200 Hz, 400-600 Hz | 80-100 Hz, 2.5-5 kHz |
Werbel | 800 Hz-1 kHz | 100-150 Hz, 250 Hz, 3-5 i 8-10 kHz |
Tomy | 200-250 Hz, 600 Hz- 1 kHz | 3-5 kHz, 5-8 kHz |
Hi-hat | 200 Hz | 10 kHz |
Blachy | 150-200 Hz, 1-2 kHz | 10 kHz |
Overhead | 100-200 Hz, 400-1 kHz | |
Perkusyjne | 500 Hz, 250 Hz | 10 kHz, 2.5-5 kHz, 8-10 kHz |
Piano | 200-400 Hz | 80-150 Hz, 2.5-5 kHz |
Dęte | 200-400 Hz, 400-800 Hz | 100-200 Hz, 2.5-5 kHz, 7-9 kHz |
Powiązane produkty
Specyfikacja: 32 symulacje brzmień wzmacniaczy 15 symulacji brzmień kolumn Dodatkowe programy efektowe Wzmacniacze: - Fender: Deluxe, Tweed, Champ, Bassman, Deluxe Reverb, - Marshall: JTM 45, Plexi, JCM 800, - Mesa Boogie: Mark IIc, Dual Rectifier Solo Head, Dual Recifter Term-O-Verb, - Soldano: SLO 100, X88R, - Vox: AC30, AC30TB, - Matchless: Chieftain - Roland: JC-120 - Line 6 Kolumny: - Fender: 1x8", 1x12", 2x12", 4x10 ", - Marshall: 4x12" - Vox: 1x12", 2x12" - Matchles
Specyfikacja: GX dostarcza najniższy poziom sygnału do szumu dla nagrywania gitary. Ponad 100 dB GX to aż o 12 dB większy zakres dynamiki niż w podobych urządzeniach Unikalny system monitorowania ToneDirect monitoring praktycznie eliminuje opóźneinia Plug-in POD Farm plug-in oferuje 18 modeli wzmacniaczy gitarowych, 24 kolumny, 5 basowych wzmacniaczy. 29 efektów stompbox I 6 preampów mikrofonowych. POD Farm jest kompatybilny z Mac® AU/RTAS®/VST® i Windows® RTAS® /VST
Specyfikacje: UX1 dostarcza najniższy poziom sygnału do szumu dla nagrywania gitary. Ponad 100 dB UX1 to aż o 12 dB większy zakres dynamiki niż w podobych urządzeniach Unikalny system monitorowania ToneDirect monitoring praktycznie eliminuje opóźneinia Plug-in POD Farm2 oferuje 18 modeli wzmacniaczy gitarowych, 24 kolumny, 5 basowych wzmacniaczy. 29 efektów stompbox I 6 preampów mikrofonowych. POD Farm jest kompatybilny z Mac® AU/RTAS®/VST® i Windows® RTAS® /VST®
Specyfikacja: UX2 dostarcza najniższy poziom sygnału do szumu dla nagrywania gitary. Ponad 100 dB UX2 to aż o 12 dB większy zakres dynamiki niż w podobych urządzeniach Unikalny system monitorowania ToneDirect monitoring praktycznie eliminuje opóźnienia Plug-in POD Farm2 oferuje 18 modeli wzmacniaczy gitarowych, 24 kolumny, 5 basowych wzmacniaczy. 29 efektów stompbox I 6 preampów mikrofonowych. POD Farm jest kompatybilny z Mac® AU/RTAS®/VST® i Windows® RTAS® /VST®
Specyfikacja KB 37 dostarcza najniższego poziomu sygnału do szumu dla nagrywania gitary. Ponad 100 dB KB 37 to aż o 12 dB większy zakres dynamiki niż w podobnych urządzeniach Unikalny system monitorowania ToneDirect monitoring praktycznie eliminuje opóźnienia Plug-in POD Farm2 oferuje 18 modeli wzmacniaczy gitarowych, 24 kolumny, 5 basowych wzmacniaczy. 29 efektów stompbox I 6 preampów mikrofonowych. POD Farm jest kompatybilny z Mac® AU/RTAS®/VST® i Windows® RTAS® /V
Alesis Line Link
Specyfikacja: podłącz mikser, sampler, sekwencer, keyboard, maszynę perkusyjną lub inne liniowe, stereofoniczne żródło audio z komputerem, poprzez port USB i nagrywaj 16-bit, 44.1 kHz wbudowany system konwersji sygnału A/C Plug-and-play Mac i PC długość: 6m kompatybilny z większością sterowników i programów na Mac'u i Wibdows'ie (32 bit)
Alesis Mic Link
Specyfikacja: podłącz dynamiczny mikrofon przez USB i nagrywaj 16-bit, 44.1 kHz wbudowany system konwersji sygnału A/C Plug-and-play Mac i PC długość: 5m kompatybilny z większością sterowników i programów na Mac'u i Wibdows'ie (32 bit)
Alesis Multimix 4 USB
Specyfikacja: 4-kanałowy mikser z cyfrowym wyjściem Cyfrowa jakość 16-bit, 44.1 kHz sygnału o niskim szumie Intefejs USB do podłączenia miksera do komputera Cztery wejścia liniowe 2 kanały wejść XLR ze wzmocnieniem i włączanym zasialaniem fantomowym 48V Wejście gitarowe o wysokiej impedancji 2 kanały przełączanych filtrów górno-przepustowych 2 kanały EQ na wejściu mikrofonowym Wielokolorowy, 5-poziomowy wskaźnik LED Wyjścia główne i słuchawkowe z niezależną kontrolą poziomu sygnału